Vyučovanie Dony Margarity | 27.10.2023 TRNAVA
Satirická monodráma, v ktorej sa divadelná sála mení na školskú triedu a publikum na žiakov.
Oľga Belešová ako učiteľka na základnej škole Dona Margarita, ktorá chce žiakov ... viac
Satirická monodráma, v ktorej sa divadelná sála mení na školskú triedu a publikum na žiakov.
Oľga Belešová ako učiteľka na základnej škole Dona Margarita, ktorá chce žiakov vzdelávať podľa autoritatívnych metód. V inscenácii sa zámerne nepoužíva hudba, aby mali diváci od príchodu čo najautentickejší pocit návratu do školy, vrátane zlých asociácií, keď trpeli pod učiteľskou autoritou.
réžia: Mária Záchenská
účinkuje: Oľga Belešová
viac informácií: www.divadlobezmasky.sk/
Vstupenky nájdete na Maxiticket.sk: https://vstupenky.maxiticket.sk/vyucovanie-dony-margarity-2023-trnava
Dĺžka predstavenia: 2 vyučovacie hodiny po 45 minút, „desiatová“ prestávka 15 minút
O predstavení:
Vyučovanie dony Margarity (Apareceu a Margarida) je satirická hra, ktorú napísal brazílsky dramatik Roberto Athayde v roku 1971 vo veku 21 rokov. Prvýkrát bola uvedená o 2 roky neskôr. Napriek tomu, že od jej svetovej premiéry uplynulo tento rok 50 rokov, jej téma zostáva naďalej veľmi aktuálna a jej spracovanie stále divácky vďačné. Jediná postava, ktorá sa v hre objavuje – učiteľka základnej školy dona Margarita – chce svojich žiakov vzdelávať podľa autoritatívnych metód. V hre vystupuje ako metafora moci. Dramatik Athayde chcel, aby dona Margarita reprezentovala moc – moc vlády, moc cirkvi, moc rodiny, moc rovesníkov, surovú moc vo všetkých jej formách. Môže a urobí čokoľvek, aby vnútila žiakom svoju vôľu – pokúsi sa ich očariť, zastrašiť alebo inak zmanipulovať. Techniky uplatňovania moci dony Margarity predstavujú všetky spôsoby, ktorými možno ľudí pripraviť o ich individualitu a prinútiť ich, aby boli konformní a cítili sa podriadení.
Napriek tomu, že ide o debutový text Roberta Athaydea, je jeho najreprezentatívnejším dielom. Hra má za sebou množstvo uvedení doma (v Brazílii), aj v zahraničí. Inscenovaný bol vo viac ako tridsiatich krajinách so známymi interpretmi a režisérmi (Annie Girardot vo Francúzsku, réžia Jorge Lavelli, 1974; Anna Proclemer v Taliansku, réžia Giorgio Albertazzi, 1975; Estelle Parsons v USA, réžie sa ujal sám autor, 1977). Hra bola najväčším úspechom v divadelnom živote Annie Girardot, ktorá ju hrala s malými prestávkami takmer 30 rokov a podnikla s ňou i turné po Európe.